Menú

VNG commemora el 25N, Dia Internacional per a l'eliminació de les violències envers les dones

Comparteix:
24/11/2025 14:39

En un any en que es posa l'accent en sensibilitzar sobre les violències digitals, la ciutat segueix sumant adhesions a la Xarxa Violeta

El 25 de novembre es commemora el Dia Internacional per a l'eliminació de la violència envers les dones. Un any més, des de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú s'organitzen diversos actes institucionals i accions comunitàries per donar visibilitat i continuar lluitant contra les violències masclistes.

Com cada any, dimarts 25 a les 12 h a la plaça de la Vila, es farà la lectura de la Declaració Institucional del 25N. Enguany anirà a càrrec de Pilar Alemany, de la Unitat de Suport Institucional, Relacions Externes i Igualtat de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú. A continuació, el grup de dones Teatre en Femení del Servei de Convivència i Equitat oferirà la performance “Davant l'abús, reacciona” amb l'objectiu de visibilitzar, identificar i denunciar les violències masclistes.

La regidora d'Igualtat, Feminisme i LGTBI, Gisela Vargas, ha destacat “la importància d'aquesta jornada que recorda la responsabilitat col·lectiva contra la violència masclista, una vulneració dels drets humans malauradament molt present a la nostra societat”.

Servei d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD)

L'Oficina d'Equitat ofereix diversos serveis d'atenció, tant a nivell individual i familiar com grupal o comunitari. Un d'aquest recursos és el Servei d'Informació i Atenció a les Dones (SIAD), que en el que portem d'any han atès 326 dones amb diferents situacions personals i familiars. La majoria han estat dones entre els 30 i 65 anys, però s'ha notat un augment significatiu de dones joves, a partir dels 19 anys.

Els canals d'entrada principal són per iniciativa pròpia, o derivades des dels cossos de seguretat o Serveis Socials. Les violències detectades majoritàriament són psicològica, física, econòmica, sexual, vicària i digital.

S'han dut a terme un total de 1.507 actuacions: 463 han estat visites d'atenció psicològica; 174 entrevistes d'acollida (primera visita); 120 visites d'assessoria jurídica, i 750 accions relatives a la coordinació amb la xarxa i amb l'orientació sociocomunitària, com entrevistes de seguiment social, derivacions, coordinacions, o gestions i tràmits vinculats als drets de les dones. També s'han fet 20 derivacions al Servei d'Intervenció Especialitzada Garraf-Penedès, SIE.

Xarxa Violeta

La Xarxa Violeta va néixer fa un any amb la voluntat de crear un teixit comunitari compromès amb la prevenció i l'atenció davant de les violències masclistes, implicant tant els serveis municipals com els establiments privats del municipi.

Des de l'inici del projecte, s'han adherit a la Xarxa Violeta equipaments municipals i serveis de l'Ajuntament, a més de 69 establiments privats, una xifra que va augmentant. Tots els establiments adherits disposen de material de difusió de la campanya i un logotip distintiu.

La regidora d'Igualtat, Feminisme i LGTBI, Gisela Vargas, destaca que “aquesta col·laboració del sector privat reforça el compromís del teixit comercial i empresarial local en la lluita contra les violències masclistes i en la promoció d'espais segurs per a tothom”.

El desplegament de la Xarxa Violeta Violeta inclou formació adreçada als serveis i equipaments que s'hi adhereixen amb continguts teòrics sobre les violències masclistes, i amb una explicació de la Xarxa Violeta i del paper dels establiments adherits.

Aquest mes de setembre els agents cívics han establert contactes amb diversos establiments que han permès ampliar el nombre d'adhesions. També s'ha donat a conèixer la Xarxa Violeta durant la Fira de Novembre als nous projectes empresarials que s'hi han presentat.

S'ha creat un mapa interactiu disponible al web de l'Ajuntament, on s'incorporen progressivament totes les adhesions a la Xarxa Violeta.

Actes per commemorar el 25N i per sensibilitzar sobre les violències digitals

Enguany, el concurs literari “Carta al maltractador”, organitzat conjuntament amb l'Associació de Dones Feministes La Frontissa, celebra els seus 25 anys de trajectòria. Per commemorar aquesta fita, es van programar dos passis de l'obra teatral “No solo duelen los golpes” de l'actriu, comunicadora i activista feminista Pamela Palenciano. L'acte va comptar amb la participació de l'alumnat inscrit al taller, així com diversos alumnes a partir de 3r d'ESO dels centres educatius de la ciutat.

El lliurament de premis del concurs “Carta al maltractador” es farà divendres 28 de novembre a les 17.30 h a Can Pahissa. Enguany hi participen 6 centres educatius amb un total de 19 grups de 3r d'ESO en endavant.

En paral·lel, s'han pogut veure les exposicions “Això sí té nom” i “Elles tenen nom”, als centre cívics Sant Joan i La Geltrú. Un recorregut pels diferents tipus de violències masclistes, a càrrec de l'Associació de dones feministes La Frontissa.

D'altra banda, diferents institucions i ajuntaments de la comarca del Garraf van presentar el passat mes de maig la campanya de prevenció de violències masclistes en l'esport “Deixem el marcador a zero violències!”. La iniciativa inclou formacions sobre violències masclistes adreçades a persones vinculades a l'àmbit esportiu. També s'ha fet una exposició itinerant que ha passat pel Centre Esportiu Municipal Isaac Gálvez i el Pavelló Municipal d'Esports de les Casernes.

La programació al voltant del 25N ha inclòs l'obra teatral “Sucia”, de Bàrbaza Mestanza al Teatre Principal, i la performance “Veu de dona que dóna veu a la dona” a la biblioteca Joan Oliva amb Xènia Reguant.

Finalment, enguany s'ha proposat des del SIAD de l'Oficina Espai d'Equitat oferir dues accions formatives entorn les violències masclistes, una adreçada al col·lectiu de dones joves i l'altra adreçada a professionals.

La primera és un taller de sensibilització sobre les violències masclistes digitals adreçat a joves, a càrrec de Més Donestech i en col·laboració amb l'Oficina Jove. Es farà el 12 de desembre a les 17 h al TOC.

I la segona, que es farà el 16 de desembre, és una formació sobre les violències masclistes digitals adreçat a professionals i entitats que treballen en l'abordatge de les violències masclistes a la comarca del Garraf. Anirà a càrrec de la Dra. Maria Barcons Campmajó del Departament de Ciència Política i Dret Públic de la UAB i, coautora de la recerca “Violència masclista digital: anàlisi de l'atenció i resposta a les víctimes des d'una perspectiva de gènere i propostes de millora”.

Consulta tots els actes aquí

Dimarts 25 es farà la lectura de la declaració institucional a la plaça de la Vila

Dimarts 25 es farà la lectura de la declaració institucional a la plaça de la Vila

El grup Teatre en femení oferirà una performance per sensibilitzar

El grup Teatre en femení oferirà una performance per sensibilitzar

L'Ajuntament rebutja els crims per violència masclista i penja un domàs lila amb crespó negre al balcó

L'Ajuntament rebutja els crims per violència masclista i penja un domàs lila amb crespó negre al balcó

La regidora Gisela Vargas va presentar la Xarxa Violeta fa un any

La regidora Gisela Vargas va presentar la Xarxa Violeta fa un any

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Dones
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració