La ciutat destaca el mural de Lula Goce i la participació en el projecte europeu Stronger Peripheries com a exemples del treball conjunt en xarxa
La Xarxa Transversal celebra aquest 29 de novembre els 20 anys de la seva constitució com a consorci, una efemèride que posa en relleu el paper destacat que han tingut les ciutats mitjanes de Catalunya en la cooperació cultural. Vilanova i la Geltrú forma part de Transversal des dels seus inicis i, al llarg d'aquestes dues dècades, ha impulsat diversos projectes que exemplifiquen els valors de treball col·laboratiu, vertebració territorial i promoció de la cultura com a bé públic.
Per commemorar aquest aniversari, el consorci ha preparat una campanya de comunicació amb la producció de vídeos breus a cada municipi membre, recollint testimonis i experiències significatives generades gràcies al treball en xarxa. En el cas de Vilanova i la Geltrú, el recorregut de 20 anys es veurà representat a través de dues accions de gran rellevància artística i comunitària.
La primera acció destacada és el mural de grans dimensions que l'artista Lula Goce va pintar l'any 2018 al mur del CAP de la plaça del Mercat. La intervenció forma part del projecte Womart, una iniciativa conjunta de Transversal que reivindica el talent femení en les arts visuals i que va desplegar accions artístiques simultànies en deu ciutats catalanes.
L'obra, de fort impacte visual i simbolisme, apel·la al món interior de les persones i al seu vincle amb la natura, i s'ha convertit en un dels elements d'art públic més reconeixibles de la ciutat.
La segona acció que representa Vilanova i la Geltrú, en aquests vint anys, és la seva participació en el projecte europeu Stronger Peripheries – Perifèries més fortes, un programa de cooperació internacional cofinançat per Europa Creativa.
El Teatre Principal, en el marc de la Xarxa Transversal, forma part del Tàndem 11, centrat en el tema Bridging the Gap – Establint ponts, conjuntament amb l'Arboreto (Itàlia) i Narbona (França). El projecte té com a objectiu reforçar les connexions entre artistes i comunitats locals de diversos països del sud d'Europa, impulsant la mobilitat cultural, l'intercanvi de coneixements i la creació artística contemporània.
Aquest programa aborda reptes socials rellevants —com el dret al futur, la connexió entre comunitats o la necessitat de crear espais de diàleg intercultural— i ho fa mitjançant produccions creades en cooperació entre diferents territoris.
La regidora de Cultura i Llengua, Eva Bolaño, ha destacat la importància de pertànyer a una xarxa que ha sabut entendre la cultura com un espai compartit, de cooperació i de creixement mutu. “La participació de Vilanova i la Geltrú en projectes com el mural de Lula Goce o Stronger Peripheries demostra que la cultura és una eina de connexió i d'obertura al món. Formar part de Transversal – ha dit - ens permet reforçar la creació artística, generar oportunitats i situar la ciutat en un ecosistema cultural més ampli”.
El Consorci Transversal Xarxa d'Activitats Culturals està integrat actualment per Vilanova i la Geltrú, Figueres, Olot, Girona, Granollers, Mataró, Manresa, Sant Cugat, Reus i Tortosa. Durant dues dècades, el consorci ha treballat per incentivar l'intercanvi cultural, optimitzar recursos i generar programacions i projectes compartits en arts visuals, escèniques, música, cultura popular, mediació i nous públics.
Des de la seva constitució, Transversal ha estat motor de projectes de circ, dansa, música i teatre, exposicions i instal·lacions d'arts visuals, iniciatives pedagògiques i tecnològiques, i ha participat en programes europeus que han projectat la cultura catalana més enllà del territori.