Menú

45 anys de FIMPT. La tradició com a patrimoni viu i motor de creació contemporània

Comparteix:
15/04/2026 13:07

Es recupera íntegrament el programa de dissabte de l'any passat, suspès per la pluja, amb artistes que tornen amb propostes renovades i nous treballs discogràfics

El Festival Internacional de Música Popular i Tradicional de Vilanova i la Geltrú (FIMPT) celebra, del 9 al 12 de juliol, la seva 45a edició esdevenint un dels certàmens dels més antics de l'Estat dedicat a la música tradicional i d'arrel. Després de quatre dècades llargues de trajectòria ininterrompuda, el FIMPT s'ha consolidat com una institució cultural de referència, capaç de preservar el patrimoni musical alhora que l'activa com a espai de creació contemporània. Lluny d'una mirada nostàlgica, el certamen entén la tradició com un llenguatge viu, en constant evolució, i com una eina per connectar generacions, territoris i cultures a través de la música.

Des dels seus orígens manté la seva especificitat com a festival de música popular tradicional que l'ha convertit en un referent. La programació posa en valor les tradicions musicals d'arreu del món en diàleg amb la pròpia, combinant propostes consolidades amb noves generacions de creadors que treballen la tradició com a espai d'experimentació contemporània.

Durant la presentació de la 45a edició l'alcalde de Vilanova i la Geltrú, Juan Luis Ruiz, ha subratllat la singularitat del FIMPT dins el circuit de festivals d'estiu del país. “El FIMPT no és un festival més, és un certamen únic, amb una identitat pròpia que el converteix en un referent de la música popular i tradicional” Ruiz ha destacat l'aposta del certamen per la divulgació de la música d'arrel, “amb una programació que s'allunya dels circuits comercials i afavoreix l'intercanvi cultural amb formacions d'arreu del món”. També ha parlat de la combinació entre qualitat artística i descoberta de nous talents, així com l'essència mediterrània del FIMPT, i n'ha remarcat el seu caràcter obert i accessible. “És gratuït i pensat perquè la cultura estigui a l'abast de tothom, convidant a gaudir de la música i de les nits d'estiu a Vilanova i la Geltrú”.

Per la seva banda, la regidora de Cultura i Llengua, Eva Bolaño ha fet esment a la voluntat del FIMPT d'estar al servei dels creadors. “El festival manté un equilibri entre propostes consolidades, tant internacionals com nacionals, i projectes més nous i joves que entenen la tradició com una força d'innovació i l'exploren des d'una mirada contemporània”. Així mateix s'ha referit a la importància de donar espais a la creació de proximitat. “El FIMPT és, alhora, una plataforma per a les propostes de caràcter local, reforçant el vincle entre la creació artística i el territori”.

  • Format consolidat i experiència de qualitat

El 45è FIMPT manté el format dels darrers anys, amb una primera jornada a la plaça de l'Assumpció, concebuda per a propostes íntimes i de proximitat, i les jornades centrals a la plaça del Port, amb dos escenaris i zona gastronòmica que garanteixen al públic una experiència còmoda i de qualitat. A més, continua sent un festival gratuït i obert a tothom.

El codirector artístic del FIMPT, Miquel Alcaraz, ha celebrat la recuperació íntegra del programa de dissabte de l'edició anterior, suspès per la meteorologia adversa. “És una sort haver pogut recuperar tot el cartell previst. No ha estat fàcil quadrar agendes, però gràcies a la bona disposició de tots els grups hem pogut recuperar el programa complet”, ha explicat. Alcaraz ha destacat que aquesta recuperació permet redescobrir artistes que tornen amb propostes renovades o evolucionades, sovint amb nous treballs discogràfics o formats artístics actualitzats, fet que posa en valor la vitalitat de la música d'arrel. “És especialment significatiu perquè molts projectes arriben amb nova música i processos de creixement artístic”, i ha subratllat els casos com el de Sara Correia, que presenta nou disc, o Alosa, que fa un pas endavant passant de duet a quartet, estrenant el seu segon treball.

A nivell internacional la programació inclou veus de primer nivell com la fadista Sara Correia, el projecte xilè La Quinta de los Núñez, o The Zawose Queens, que porten a Vilanova i la Geltrú tradicions musicals reinterpretades des d'una mirada contemporània.

En l'àmbit nacional, el festival acull propostes com Tarta Relena, referent de l'experimentació vocal a partir del repertori mediterrani, Sabor de Gràcia, que celebra més de tres dècades als escenaris, Balkan Paradise Orchestra, amb la seva lectura festiva i actualitzada dels sons balcànics, o Magalí Sare, acompanyada del Cor Bruckner Barcelona.

Completen la programació propostes com Gloria Ribera, el trio italià Pascolo Abusivo en el marc del Firasac, així com cercaviles i activitats vinculades a la cultura popular, amb una presència destacada de l'alumnat de música tradicional de l'Escola i Conservatori de Música Mestre Montserrat.

El festival sosté una aposta clara pel foment de la creació i el suport als artistes, coproduint projectes vinculats a l'Obrador d'Arrel de la Fira Mediterrània de Manresa, participant en el Concurs Sons de la Mediterrània, impulsat per Enderrock i altres agents del sector, o oferint espai a la creació local a través de la FIMPTeca, amb cinc propostes del territori en aquesta edició.

La codirectora artística del FIMPT, Pati Serrano, ha posat en relleu el gran protagonisme de la veu en la programació d'aquesta edició. “Volem remarcar que es tracta d'un FIMPT amb moltes propostes en què la veu té un pes molt important, amb una gran diversitat d'estils i formes d'expressió”. Per Serrano, aquesta centralitat vocal es manifesta en propostes que abracen des de la  la polifonia tradicional, als sons més minimalistes i les formacions corals, consolidant la veu com un element essencial tant en la música d'arrel com en les propostes contemporànies. Així mateix, ha subratllat la riquesa territorial d'aquestes veus, que arriben d'arreu del país, “des de les Terres de l'Ebre fins al Pirineu”, i que contribueixen a recuperar i reinterpretar cançons, històries i repertoris de transmissió oral. “Reconectant la memòria col·lectiva a través de la veu”.

  • Espai Far i cartell. Patrimoni que batega

Que la presentació de la 45a edició del FIMPT s'hagi fet a l'Espai Far, un emplaçament vinculat al patrimoni marítim de la ciutat, no ha estat casual. El cartell d'enguany, creat per l'estudi vilanoví Corvina i Turbot, liderat per Gerard Marin, s'inspira en el bot de salvament Víctor Rojas, símbol de treball col·lectiu, coordinació i ritme compartit. El cartell esdevé així una peça viva, que vibra amb el territori i es fa present, també, gràcies al treball conjunt amb l'Escola i Conservatori Mestre Montserrat, que hi incorporaran so i ritme.

A més, el festival amplia enguany els seus llenguatges amb una original proposta de cartografia sonora impulsada per la creadora local Fabiana Vinagre, que convida a descobrir Vilanova i la Geltrú a través del so. Al llarg d'un recorregut per la ciutat, diferents punts del mapa activen peces sonores geolocalitzades, creades específicament per a cada indret a partir de memòries locals, relats d'habitants, llegendes, cançons tradicionals i paisatges sonors. Les peces s'han desenvolupat en col·laboració amb historiadors, veïnat, músics i científics. Es tracta d'una proposta itinerant que permet recórrer la ciutat descobrint i recuperant històries, patrimoni, tradicions i músiques del nostre entorn des d'una mirada actual.

El FIMPT forma part del conjunt de festivals d'estiu de la ciutat. És un esdeveniment d'iniciativa pública impulsat per l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona. L'arrelament a la vila és un dels seus pilars fonamentals, ja que en bona part es vertebra a partir de la col·laboració amb formacions musicals, entitats i agents culturals locals, entre els quals destaquen l'Escola i Conservatori de Música Mestre Montserrat, el col·lectiu Vilafolk, la Festa Major d'Entitats, així com creadors i artistes del territori.

Espai Far, presentació FIMPT45a edició

Espai Far, presentació FIMPT45a edició

.

.

FiMPT 44a

FiMPT 44a

.

.

.

.

El cartell d'aquest any està creat per l'estudi vilanoví Corvina i Turbot

El cartell d'aquest any està creat per l'estudi vilanoví Corvina i Turbot

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Cultura, FIMPT, Turisme
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració