La proposta es debatrà en el proper ple de l'Ajuntament. El Govern ja treballa en diverses accions per afavorir l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport a la ciutat.
L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú vol adherir-se a l'Estratègia catalana de la bicicleta 2025. Aquesta és una iniciativa del govern de la Generalitat que es va aprovar el novembre de l'any passat i que pretén retornar a la bicicleta el protagonisme en la mobilitat als municipis catalans. Liderada per la Regidoria de Mobilitat, dilluns 17 de febrer el Govern municipal presentarà al ple de l'Ajuntament la proposta d'adhesió a aquest document del govern català. Com a objectius estratègics es contempla aconseguir que la bicicleta sigui protagonista d'una mobilitat quotidiana més amable; impulsar la bicicleta com a element turístic, d'oci i esportiu de forma segura i millorar la promoció, seguiment i governança de la bicicleta.
Així mateix, amb l'objectiu d'avançar en les accions municipals per fomentar l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual a Vilanova i la Geltrú, tal i com recull el Pla d'Actuació Municipal 2019-2023, el Govern impulsarà una xarxa d'aparcaments segurs per a bicicletes en diversos punts de la ciutat. Segons ha explicat el regidor de Projectes i Obres de l'Espai Públic i Mobilitat, Antoni Palacios, els serveis tècnics estan projectant un aparcament de bicicletes segur a la plaça Eduard de Maristany, davant de l'entrada de l'estació de rodalies RENFE. Es tracta d'una nova instal·lació, de recinte tancat amb control d'accés i videovigilància, del tipus ‘bicibox' com els que ja s'han establert en altres municipis catalans. La instal·lació, de 150 m2 disposarà d'un centenar de places per a bicicletes, ampliable fins a 200 vehicles.
Aquesta primera instal·lació que podria estar en funcionament al mes de març d'enguany, es completarà amb altres aparcaments segurs en diferents indrets de la ciutat fins a establir una xarxa d'aparcaments segurs de bicicletes. El regidor de Mobilitat ha dit que “Vilanova és una ciutat ideal per moure's en bicicleta, sense grans desnivells i amb un climatologia perfecte per al seu ús. Està demostrat que la bicicleta és un mode de transport més ràpid que el cotxe, en desplaçaments curts i mitjans, i evidentment més saludable i sostenible”. En aquest sentit, Antoni Palacios ha anunciat que “aquest mandat anirem ampliant les infraestructures per facilitar el seu ús. Hem d'anar un pas més endavant i atrevir-nos amb els desplaçaments interurbans, utilitzant les estacions intermodals si la distància és massa llarga”.
Altres mesures que es preveuen en el document d'adhesió a l'Estratègia catalana de la bicicleta 2025 per afavorir que VNG sigui ciutadà pedalable són les accions de pacificació del centre de la ciutat, que preveu el projecte ‘Al Centre, les persones' i la reducció de la velocitat genèrica de circulació a tota la ciutat a 30 km/h, afavorint d'aquesta manera la convivència amb els altres mitjans de transport.