La campanya informativa de la nova tarifa elèctrica coincideix amb la represa dels grups de suport en format presencial
La regidoria d'Acció Social de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha intensificat aquesta primavera la tasca d'assessorament energètic a les famílies amb menys recursos, coincidint amb el nou sistema tarifari de l'energia elèctrica, que ha entrat en vigor aquest 1 de juny. Per una banda, s'han reprès les sessions presencials dels Grups d'Assessorament Energètic (GES). De l'altra, la regidoria ha editat un fulletó informatiu amb les principals recomanacions d'estalvi adaptades als nous períodes horaris que incideixen en el cost de la llum. La campanya s'ha desenvolupat durant tot el mes de maig. Les treballadores socials municipals han lliurat el díptic –se n'han fet tres versions, en català, castellà i àrab– en cada entrevista amb les famílies, a les quals se'ls ha explicat amb claredat els principals canvis, i com ajustar el consum a les noves tarifes.
La recuperació de les reunions presencials grupals, que tenen lloc a Can Pahissa, és la principal novetat en el servei d'assessorament energètic. Les trobades es van reprendre al mes de maig, coincidint amb la relaxació de les mesures de prevenció. El servei, però, no s'ha deixat de prestar en cap moment des que va començar la pandèmia, i s'ha mantingut de forma individualitzada, mitjançant telèfon o videotrucada. Es tracta d'un suport molt valuós, ja que permet a les famílies l'optimització dels seus contractes i un consegüent estalvi econòmic important en el cost dels subministraments de llum, gas i aigua, a més de rebre eines per poder entendre millor les factures. Aquesta tasca la lideren els serveis socials municipals amb la col·laboració de l'Escola de l'Energia de la Fundació Naturgy.
Durant el 2020 l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú va fer assessorament energètic a 71 llars, mitjançant sessions grupals o individuals. L'any passat també es van fer auditories energètiques en 37 llars. Aquesta acció implica una avaluació dels contractes de subministraments per implementar possibles modificacions de tarifa, canvis en elements que permetin estalviar en il·luminació, millorar l'aïllament tèrmic, reduccions de cabal, etc. Es calcula que aquestes auditories han afavorit un estalvi mitjà de 377 euros anuals en el consum d'aquestes famílies.
L'Ajuntament també disposa de mecanismes per garantir el subministrament de l'aigua a través de la Companyia Municipal d'Aigües. Durant l'any 2020 es van facilitar 17 tarifes súper reduïdes, 145 bonificacions per situació de vulnerabilitat i 16 altes de comptadors solidaris, que fa que actualment hi hagi en servei un total de 58 comptadors solidaris a la ciutat.
De cara a final d'any, està previst que es pugui inaugurar el nou espai físic d'atenció a les famílies, amb l'obertura de la nova Oficina d'Assessorament Energètic, a Can Pahissa.