Ha estat la segona ciutat de l'estat espanyol millor puntuada, per davant de ciutats pioneres en mobilitat sostenible com Vitòria, Pontevedra o Sevilla
El programa d'Ajuts a Municipis per a la Implantació de zones de baixes emissions i Transformació digital i sostenible, finançat per la Unió Europea Next-Generation, emmarcat en Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ha atorgat a Vilanova i la Geltrú més de tres milions d'euros per executar una proposta que promou i impulsa la mobilitat activa i amplia la xarxa pedalable.
L'objectiu del programa europeu és accelerar la millora de la qualitat de l'aire i contribuir a la descarbonització de la mobilitat, articulant un sistema de transport públic urbà, sense emissions i promovent una mobilitat activa (en bicicleta i a peu) de manera que el limiti l'ús del vehicle privat. Els fons subvencionaran 659 actuacions de 170 ciutats de l'estat espanyol, que han presentat projectes encaminats a millorar la qualitat de l'aire.
La proposta presentada per l'ajuntament vilanoví ha rebut la segona millor puntuació de tot l'estat espanyol, superant les presentades per ciutats pioneres en l'aplicació dels nous models de mobilitat sostenible com Vitòria, Pontevedra o Sevilla. Un fet que tal com ha explicat l'alcaldessa de la ciutat, Olga Arnau, “evidencia que el projecte que hem presentat està plenament alineat amb les directives legals i les demandes que fa la Unió Europea per la millora de la qualitat de l'aire de les ciutats. Un altre fet que també ens ho indica és que rebrem la quantitat màxima a la qual un municipi podia aspirar, i que correspon al 100% del que es va sol·licitar".
El regidor de Mobilitat i Projectes i Obres d'Espai Urbà, Antoni Palacios, ha volgut fer esment en la importància i la necessitat de reduir les emissions com una de les prioritats en la lluita contra el canvi climàtic: "El principal problema amb el qual ens trobem són les emissions, i això ho demostra el fet que estem un 6% per sobre respecte a Europa. Cal reduir aquesta xifra i això només ho podrem aconseguir amb accions destinades a reduir les emissions d'efecte hivernacle".
L'alcaldessa ha recordat que durant la presentació de la proposta de pressupost municipal es va explicar que una part dels ingressos, sobretot la vinculada amb les inversions, provindria de les subvencions europees: “El destí d'aquesta en concret serà per un dels objectius prioritaris d'aquest govern municipal i d'aquest mandat: la promoció d'una mobilitat més sostenible”.
Projecte per a la promoció de la mobilitat activa
La proposta mereixedora de la subvenció per part de les institucions europees proposa augmentar 14 quilòmetres la xarxa ciclable a la ciutat, amb la construcció de nous carrils bici, ampliant i connectant els existents, i instal·lant d'aparcaments segurs i accessibles per a 120 bicicletes. L'actuació està basada en la creació d'una nova infraestructura ciclista que a la vegada es divideix en diferents subactuacions/contractes que fomentaran l'ús de la bicicleta com a vehicle sostenible. (MAPA de la proposta)
La inversió pretén solucionar la falta d'itineraris ciclistes entre mar i muntanya, la creació d'una xarxa de carrils bici segregats i protegits que connectin tots els barris amb el centre de la ciutat, el front marítim, els polígons industrials, l'estació del tren i autobusos i els municipis veïns de Cubelles i Les Roquetes.
En línies generals les principals accions previstes són:
El regidor Antoni Palacios ha explicat que ara un cop estigui elaborat el projecte d'execució es presentarà a la ciutadania. La seva redacció comptarà amb el suport d'un equip extern, inclòs dins la subvenció. "Els terminis ens venen molt determinants per la mateixa subvenció, i tenim com a data per licitar els projectes el 30 d'abril. La seva execució la farem majoritàriament durant el 2023, tot i que abans d'acabar l'any és molt probable que puguem haver iniciat alguna de les obres".
Palacios ha volgut remarcar la importància d'aquest conjunt d'actuacions en la redistribució equilibrada i sostenible de l'espai, la reducció de les emissions de CO2 causades pels vehicles de motor, i l'impuls per un canvi modal en favor de la mobilitat activa.