Aquest servei municipal es va posar en funcionament l'any 2007
Coincidint amb la celebració del Dia Europeu de la Mediació, l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha fet públiques les dades de l'any 2023 del Servei de Mediació. En aquest sentit, la valoració que se n'extreu és molt positiva, ja que dels 154 expedients oberts l'any passat, s'ha arribat a un acord en 32 casos; en altres 21 s'ha arribat a un acord parcial; en 30 casos s'ha treballat en la gestió i facilitació, i només en 22 expedients no s'ha arribat a algun tipus d'acord. Per a la primera tinenta d'Alcaldia i regidora de Convivència i Equitat, els resultats d'aquest 2023 són molt positius. “Estem parlant que, pràcticament un 60% o més dels casos arriben a un acord. I aquesta és la finalitat de la mediació”.
En xifres de persones usuàries, aquestes han estat 412 les que s'han atès. Quant a la tipologia d'expedients, la majoria són d'àmbit comunitari, essent els més habituals els de caire veïnal, amb 66 expedients, seguits pels relacionats amb comunitats de veïns, amb 22 casos, i ja després els relacionats amb activitats econòmiques, amb 6 expedients, i amb associacions, amb 3.
A nivell d'expedients de tipus familiar, els més habituals han estat els que fan referència a relacions de parella (45), intergeneracionals (8) i persones depenents (4).
Teresa Llorens ha manifestat que “a l'Ajuntament de Vilanova tenim un servei de mediació que ens permet la resolució de conflictes de manera acordada amb el diàleg, a través de la paraula. I ens permet també que aquests conflictes no vagin a la via judicial”. Per a la regidora de Convivència i Equitat aquesta és una eina que cada vegada s'està utilitzant més. “Sobretot, el que més veiem són casos que tenen a veure amb temes de convivència, amb temes de comunitats de veïns, i és on estem focalitzant sobretot el treball del servei”.
Però aquest Servei de Mediació, a banda d'atendre aquestes problemàtiques, també fa un treball molt important de prevenció, formació i sensibilització. És per això que porta a terme activitats formatives a escoles i instituts de la ciutat. Així doncs, al llarg del 2023 es van fer un total de 15 activitats d'aquesta índole, i on hi van participar 150 persones.
Servei de Mediació Ciutadana de l'Ajuntament de VNG
El Servei de Mediació Ciutadana de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú es va posar en marxa l'any 2007. Atén tant a persones a títol individual com a veïnes, comunitats, entitats, associacions i col·lectius de la ciutat.
Quant a les situacions susceptibles de ser mediades, van des de conflictes entre veïns (dificultats de convivència, sorolls, animals domèstics, ús d'espais comuns, humitats, gestió de la comunitat…), a conflictes entre propietaris i llogaters, conflictes a l'escola, conflictes dins d'associacions, entitats i col·lectius o conflictes familiars, relacionats amb herències, cura de la gent gran, separacions i divorcis.
Els seus objectius se centren, sobretot, en:
Per a més informació: https://vilanova.cat/convivim/servei_de_mediacio_ciutadana