Menú

L'OMIC gestiona 1.824 actuacions sobre consum de les quals 823 han derivat en reclamacions, denúncies o queixes

Comparteix:
15/03/2024 13:12

Disminueixen les reclamacions amb rescabalament econòmic amb 121.000€ recuperats, un indicador de millora en les pràctiques de les empreses

Durant el darrer exercici 2023 L'OMIC ha fet un total de 1.824 actuacions en matèria de consum. El servei ha gestionat un total 823 reclamacions de consum i fins a 904 actuacions informatives. Coincidint amb el Dia Internacional dels Consumidors. l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) ha presentat l'informe de resultats del 2023. El grau de satisfacció de les accions de l'OMIC es manté en una franja d'excel·lència i ofereix una valoració de 9,2, puntuació obtinguda a partir de les respostes a les enquestes realitzades des de l'oficina als usuaris. El lema de present dia internacional és “el consum responsable és a prop teu”.

Les reclamacions i consultes presentades situen els serveis bàsics relacionats amb els contractes de subministraments d'aigua, electricitat o gas en el primer lloc de la classificació amb 323 demandes que suposen un 17,7%  del total per sectors d'activitat. A poca distància hi ha les reclamacions a establiments comercials, un total de 295, un 16,1%. El tercer lloc en la classificació trobem les actuacions derivades dels serveis de telefonia, telecomunicacions i internet, un total  234 demandes que signifiquen un 12,8% del conjunt.

Aquest llistat es completa amb les reclamacions presentades per les adquisicions o reparacions de productes, des de l'automoció als electrodomèstics, mobiliari, etc. En 2023 un total de 187, un 10,2% del total. Tot seguit trobem les reclamacions amb motiu dels serveis professionals a la llar amb 147 demandes, un 8%.

Le demandes vinculades a les entitats bancàries, un total de 141 en l'exercici del 2023 representen un 7,7% del total. Pel que fa a les assegurances el gruix de demandes fet es de 104 el que suposa un 5,7% del conjunt.

Durant el darrer any s'han fet també 111 reclamacions a serveis turístics com agències de viatges, bars i restaurants o hotels. Aquesta xifra representa un 6% del total d'actuacions. Les reclamacions a les aerolínies i altres mitjans de transport ocupen un 5% del conjunt i s'han presentat 95 queixes.

A la franja més baixa de les 1.824 consultes i reclamacions es troben les 60 queixes presentades en relació amb  la compra d'habitatges, o contractes de lloguer, un 3,2 % del total i les 44 demandes relacionades amb temes sanitaris, que suposen un 2,4% del total.

Cal tenir present que tot el volum d'atencions no acaba necessàriament en una denúncia o una reclamació. Un 50% de les actuacions, 904 en total, han estat demandes d'informació. Del conjunt de 1.824 atencions, 823 d'aquestes (45%) ha acabat esdevenint una reclamació de consum, un 2,4% en denúncia (38 casos) i un 0,10% amb una queixa (18 actuacions). Cal destacar que en 41 ocasions, un 2,3% del total,  les discrepàncies s'han resolt amb la modalitat d'arbitratge de consum.

Un dels fets destacables del treball de l'OMIC en el darrer exercici és que s'ha produït una davallada al 2023 en les reclamacions que comporten rescabalament econòmic que han estat un conjunt de 205. Un nombre menor de reclamacions que comportin  retorn econòmic és un bon indicador de la reducció de les males pràctiques per part dels establiments, i aquest és un dels objectius de l'OMIC. La quantitat rescabalada en 2023 ha estat de 121.951,62 euros.

La reducció de diners rescabalats sobre l'exercici de 2022 és de 125.000 euros. Tot i que l'anterior exercici es considera atípic, ja que es va produir un repunt d'increment de reclamacions amb rescabalament en relació amb la tendència d'anteriors exercicis. La disminució en relació amb el 2021 segueix sent de 38.000 euros. Un indicador que sembla avalar aquesta millora en les pràctiques empresarials, amb una menor incidència d'actuacions incorrectes a les empreses, comerços i establiments de la ciutat.

Aquesta reducció en els diners rescabalats no només reflecteix una millora en les pràctiques empresarials sinó també la progressiva consolidació d'una major consciència i educació dels consumidors locals sobre els seus drets i responsabilitats. En aquest sentit, L'OMIC ha dut a terme diverses accions i campanyes de sensibilització, informació i consells sobre qüestions com les rebaixes, com presentar reclamacions, disfresses, compres segures, prevenció dels ciberfrau, etc.

Durant el 2023, l'OMIC ha fet també 175 visites a establiments per a la campanya informativa "Requisits mínims exigibles sobre informació als consumidors", en col·laboració amb tècnics especialitzats de la Diputació de Barcelona. Els tècnics de l'OMIC han fet també 48 visites a establiments derivades de les sol·licituds o full  de reclamacions registrats a l'Ajuntament.

Així mateix, s'ha continuat amb les activitats sobre consum responsable per a infants i joves amb 21 tallers en 9 escoles de la ciutat, amb l'objectiu de promoure una consciència sobre el consum sostenible i la importància de les pràctiques responsables des de ben joves. Aquests tallers han arribat a un conjunt de 543 alumnes. L'OMIC manté també una col·laboració estable amb les biblioteques municipals Vilanova i la Geltrú.

.

.

.

.

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Comerç, Consum, Educació, Empresa
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració