Jornada dels municipis per la mobilitat i el transport urbà a VNG
El transport públic representa un dels principals reptes per a Vilanova i la Geltrú, especialment després d'haver passat de 50.000 a 70.000 habitants en 20 anys. L'alcalde de VNG, Juan Luis Ruiz, va reivindicar ahir la necessitat urgent de tenir un nou model de transport urbà a la ciutat, "avui és un element necessari per al dia a dia de centenars de persones, per garantir l'accés a l'estació, als equipaments i a les necessitats reals, i avui això no ho estem garantint de cap manera, ni podem fer passos que ens permetin avançar cap a la mobilitat sostenible que ens marca la normativa".
Juan Luis Ruiz va fer aquestes manifestacions en l'obertura de la jornada "El nou mapa de serveis de transport de viatgers de Catalunya", organitzada per l'AMTU (Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà) al Museu del Ferrocarril, a Vilanova i la Geltrú. L'alcalde feia referència així a la situació de la capital del Garraf, que té resolucions judicials que requereixen solucions conjuntes entre la ciutat, la Generalitat de Catalunya i l'operador del servei per tal d'abordar la situació existent.
Aquest escenari es repeteix en altres municipis catalans, i es perllongarà fins a l'any 2028, data de finalització de la concessió de les línies interurbanes. Mentrestant, però, els representants municipals van demanar a l'administració catalana anar treballant en el nou model i també solucions provisionals per als pròxims quatre anys.
El regidor de Mobilitat de VNG, Gerard Llobet, que va intervenir en una de les taules rodones de la Jornada, va dir que "necessitem un període de transició que ens permeti donar compliment a les sentències que hem tingut i que ens anul·len els serveis urbans i no deixar sense servei urbà a la capital de la comarca". Mentrestant, avançava el regidor, es treballa en el disseny del mapa de serveis urbans dels quals ja hi ha uns criteris generals. Pensant en el futur, Llobet també creu que "segurament seria més fàcil tenir algun servei de transport a demanda que doni cobertura a indrets allunyats del centre, i treballar de forma mancomunada amb els municipis veïns".
Pel que fa a altres elements del transport públic a la ciutat, Juan Luis Ruiz va parlar de la necessitat de millorar clarament els serveis de Rodalies, que donen servei no només a Vilanova i la Geltrú, també a una part del municipi de Sant Pere de Ribes i altres municipis de l'entorn, i va agrair l'esforç econòmic per millorar les línies interurbanes d'autobús, amb Vilafranca del Penedès i Barcelona, "tot i que encara hi ha serveis exprés col·lapsats en hora punta".