Menú

Vilanova i la Geltrú posa fi a un dels millors Carnavals dels darrers anys

Comparteix:
06/03/2025 14:05

La Junta de la FAC, que enguany conclou el seu mandat, estableix les bases per garantir la continuïtat i el creixement d'aquesta emblemàtica festa

Vilanova i la Geltrú ha posat punt i final al Carnaval 2025, que ha tornat a posicionar-se com un dels grans referents de la cultura popular no només de la ciutat sinó del conjunt del país. Aquesta edició, la tercera i última sota la junta de la Federació d'Associacions de Carnaval (FAC), ha estat marcada per la gran implicació de les entitats que han fet possible un Carnaval que en el seu conjunt ha superat el centenar d'activitats.

Aquest matí, la regidora de Cultura, Eva Bolaño, i el president de la FAC, Dídac Santos, han fet balanç de diversos moments de la festa, que en conjunt ha complert amb totes les expectatives, tant a nivell organitzatiu, com de participació i seguretat.

Eva Bolaño ha volgut destacar l'aportació municipal a la festa, tant nivell econòmic com logístic o de personal: “enguany hem contribuït amb una aportació econòmica de 100.000 euros, més un conveni de col·laboració de 24.000 euros per a la implementació de l'Ecocaramel, fomentant així una celebració més sostenible i a un preu a l'abast de tothom”.

La regidora ha volgut destacar la notícia amb què començava el Carnaval, la reclassificació de Les Comparses com a Bé Cultural Immaterial d'Interès Nacional (BCIIN), “un reconeixement –ha dit- que subratlla la seva importància cultural i la seva tradició”. Per Bolaño, “és un orgull ser mereixedors d'aquesta distinció que ens preserva i protegeix la festa tal com la coneixem”.

Eva Bolaño ha parlat dels canvis que s'han implementat durant aquests darrers anys, com la consolidació del sistema de control de les guerres el diumenge de Comparses a la plaça de la Vila, les guerres infantils a la plaça de les Neus o els Coros infantils. I no ha volgut perdre l'oportunitat de felicitar la Penya Filatèlica per l'organització i excel·lent posada en escena tant en l'Arrivo com de l'Enterro, “dos espectacles que deixaran empremta en la memòria col·lectiva del Carnaval dels darrers anys”.

Dídac Santos, president de la FAC, ha explicat el camí i la feina feta des del juny de 2022, quan van decidir acceptar el repte d'organitzar el Carnaval vilanoví: “érem conscients que la responsabilitat era molt gran, però teníem clar que havíem de ser valents i fer canvis, perquè la societat després de la pandèmia també havia canviat”. En aquests tres anys, la FAC ha pogut gairebé triplicar el pressupost, que ha passat de 80.000 euros als 240.000 d'enguany, en què hi ha incloses les subvencions per l'Ecocaramel o les aportacions de la Generalitat i la Diputació, a més de l'increment per part de l'Ajuntament de 100.000 euros.

El president de la FAC ha destacat les accions implementades durant els darrers tres anys, com el concurs de cartells per triar la imatge del Carnaval, les millores de seguretat a l'hora de penjar i despenjar els guarniments dels carrers, el preu i el disseny de l'Ecocaramel garantit durant tres anys, la consolidació els Coros infantils per garantir un relleu generacional, el Ball de mantons per a gent gran o el control dels accessos a la plaça de la Vila, el dia de Les Comparses. “El Carnaval –ha afirmat, a més de ser participatiu ha de ser segur, per això es va fer l'aposta per l'accés amb polsera”. D'altra banda, ha continuat, "si bé en un primer moment hi havia una certa reticència, podem dir que el 90% de les entitats ho han vist com una oportunitat per controlar el número de participants a les banderes i perquè l'aforament en cada guerra estigués sota control i per tant més segur per a tothom”.

La instal·lació d'un nou escenari a la plaça de les Neus, un increment del pressupost per les entitats organitzadores de l'Arrivo i l'Enterro, els Balls de l'Arrivo, la consolidació del Vidalot, el nou emplaçament de la Merengada i del Caramel, han estat altres dels aspectes més ben valorats per la junta sortint. “Del carnaval infantil –ha explicat– ens ha quedat pendent El Paperet, que tot i funcionar creiem que requereix de més recolzament i una major dotació econòmica”.

Santos també ha parlat de la l'increment de les esponsoritzacions, que ha passat dels 10.000 euros l'any 2022 als 60.000 euros consignats aquest any. "Un fet que demostra -segons ha argumentat– el nivell de confiança dels patrocinadors en una festa que genera un gran impacte econòmic a la ciutat".

Un impacte avalat per un estudi d'Eurecat Centre Tecnològic de Catalunya i el Centre d'Estudis i Recursos Culturals (CERC) de la Diputació de Barcelona, que, entre d'altres, conclou que la participació al Carnaval de Vilanova i la Geltrú comporta la generació d'activitat econòmica i ocupació al municipi durant els dies de celebració. Segons l'estudi, per cada euro de despesa pública en l'organització de l'esdeveniment, es genera un impacte sobre la producció d'11,16 euros. Aquest factor multiplicador de la despesa pública agafa més protagonisme si es compara amb els d'altres municipis, com l'Aquelarre de Cervera (6 €), la Festa Major de Sant Martirià a Banyoles (5,9), la Festa Major de Sant Fèlix a Vilafranca del Penedès (4,3 €), i Carnaval de Torelló (8,5 €). En segon lloc, subratlla el fet que es generin 15,3 llocs de treball, sense incloure els creats per l'organització.

Un dels trets a destacar d'aquesta edició ha estat la gran difusió que han fet els mitjans de comunicació, tant locals com nacionals, dels diferents actes, posant especial atenció a les Comparses o la Merengada. Coincidint amb el Carnaval, s'ha estrenat la nova APP de ciutat, que en només tres setmanes ha aconseguit més de 1.700 descàrregues. Quant a les xarxes socials de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, l'activitat s'ha centralitzat a Instagram, on s'han generat més de 400 publicacions en tots els formats, aconseguit més de 33.000 "m'agrada" a les publicacions pròpies, i un resultat de més d'1 milió de reproduccions de contingut audiovisual propi.

La seguretat durant el Carnaval

Com a part dels esforços per garantir la seguretat de les celebracions, s'ha coordinat un dispositiu de seguretat amb la Policia Local, Mossos d'Esquadra, Emergències i Protecció Civil, així com la instal·lació de Punts Liles i un Punt de Salut Jove, durant els principals actes nocturns, per tal d'assegurar que la festa es desenvolupés amb civisme i respecte.

Durant el Carnaval s'han dut a terme un total de 676 accions de sensibilització a través dels serveis de Punt Lila, amb una molt bona rebuda del nou material promocional, com tapagots, polseres i clauers. Aquestes accions han inclòs dinàmiques de prevenció de les violències masclistes, amb un desglossament per serveis que destaca la intensa activitat realitzada per part dels professionals que l'atenen. Arrivo: 123 accions de sensibilització; Ball de Mascarots: 167 accions de sensibilització; Ball de la Comparsa: 189 accions de sensibilització; Ball del Vidalot: 196 accions de sensibilització. A més, s'han registrat 7 assessoraments en l'àmbit de la violència sexual, reforçant així la importància de la sensibilització i la prevenció.

Enguany, s'ha estrenat el Punt de Salut Jove, una iniciativa que busca millorar l'experiència de les festes entre la joventut, implementada durant els balls de l'Arrivo i del Vidalot. La valoració d'aquesta primera experiència ha estat molt positiva, i ja s'està planificant la seva repetició en el Ball de Vigília de la Festa Major. En total, s'han atès 717 persones i s'han realitzat 11 intervencions per excés de consums. Aquesta iniciativa ha estat possible gràcies a un treball coordinat amb l'equip d'agents de Convivència, Creu Roja i cossos de seguretat.

Els i les joves han mostrat una bona acollida cap a les dinàmiques de prevenció de les addicions, el consum responsable i la sexualitat plaent. El material distribuït, com tapagots, kits de plaer, recàrrega de mòbils i espais de suport emocional, ha estat ben rebut.

El dispositiu de seguretat, amb la col·laboració dels cossos policials, la seguretat privada i el suport de protecció civil, ha garantit el desenvolupament del Carnaval amb un alt nivell de prevenció i resposta ràpida davant incidents. Malgrat que els esdeveniments han estat multitudinaris, no s'han produït fets greus. No obstant això, s'ha registrat un robatori amb violència, dues intervencions en baralles sense lesions greus, i la detenció de dues persones per delicte de furt continuat durant el ball de l'Arrivo, amb 14 mòbils intervinguts.

Les afectacions al trànsit han estat mínimes, amb 22 controls d'alcoholèmia realitzats, on 113 conductors han estat sotmesos a proves, amb 17 positius. A més, s'han realitzat 29 proves per detecció de substàncies estupefaents, amb 5 resultats positius.

La campanya de control sobre la venda d'alcohol a menors ha detectat 8 infraccions per manca de cartells informatius i s'han denunciat 3 establiments per la venda d'alcohol a menors. S'han registrat 7 intoxicacions etíliques, 5 de les quals afectaven menors d'edat, un d'ells va requerir trasllat a un centre hospitalari.

Pel que fa al civisme, la Policia Local informa que s'han respectat els horaris de finalització de les activitats. S'han denunciat 17 persones per infraccions contra l'Ordenança Municipal de Civisme, la majoria per fer necessitats fisiològiques a la via pública, així com per pertorbar el descans veïnal i danys al patrimoni municipal. A més, s'han denunciat 6 persones per consum i tinença de drogues a la via pública, tinença d'armes i desobediència a l'autoritat.

La neteja post Carnaval

El pla de neteja de Vilanova i la Geltrú posterior a les Comparses ha tingut com a prioritat els espais de major concurrència, com la plaça de la Vila, la rambla Principal i els carrers i places adjacents al centre de la ciutat. La neteja es fa principalment de zona nord a zona sud, per tal l'aigua segueixi el seu curs natural i no torni a embrutar una zona ja netejada.

El personal assignat està treballant 24 hores al dia, en torns de 12 hores, des del diumenge a la tarda, fins la nit d'aquest dijous a divendres. Hi ha un altre grup de treballadors que participen en el dispositiu de neteja dintre del seu horari habitual. En total són 40 efectius en el torn de dia i 23 en el torn de nit.

De manera general, i a causa de la situació d'alerta per sequera, no s'ha fet servir aigua de la xarxa potable. L'aigua utilitzada prové d'aigua no potable del dipòsit de Xamanets (Masia Cabanyes), del dipòsit d'aigües pluvials de la rambla dels Països Catalans, aigua freàtica del torrent de Sant Joan. L'estimació d'aigua utilitzada per la neteja del dispositiu post Carnaval és de 900 metres cúbics.


Fotografies: Rai Molinari

Valoració del Carnaval, aquest matí

Valoració del Carnaval, aquest matí

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració