Menú

La Defensora de la Ciutadania demana a l'Ajuntament de VNG reduir el temps de resposta

Comparteix:
07/04/2025 18:41

Núria Plana ha presentat al Ple la memòria de la seva activitat el 2024

La Defensora de la Ciutadania de Vilanova i la Geltrú, Núria Plana, ha presentat aquest dilluns la memòria d'activitat del 2024 en un Ple extraordinari. Núria Plana ha destacat, del darrer exercici, que s'han reduït les queixes, però que la majoria continuen essent pel retard de resposta per part de l'Ajuntament.

Així, el 2024 hi ha hagut un total de 19 queixes, davant les 23 de l'anterior. La major part d'aquestes queixes, 17, han estat motivades pel retard en la resposta de l'Ajuntament a la instància presentada per la ciutadania, que ha estat de 53 dies de mitjana, mentre que hauria de ser en un màxim de 30.

La Defensora de la Ciutadania s'ha referit també a la qualitat de les respostes, que considera que sovint són excessivament “legalistes”. Així, ha dit, ha trobat a faltar “empatia amb els problemes del ciutadà” i ha demanat a l'administració “saber escoltar i entendre la causa del conflicte”.

Per part del Consistori, tots els grups municipals han agraït la tasca de la Defensora, especialment pel seu tarannà i la confiança que inspira a la ciutadania. Així mateix, han manifestat la necessitat que l'Ajuntament entomi el repte de millorar l'atenció i el servei a la ciutadania a partir de les recomanacions de la memòria de Núria Plana, alhora que per part del govern s'ha adoptat el compromís d'incrementar la difusió sobre aquest recurs de garantia dels drets dels ciutadans i les ciutadanes.

Dades del 2024

La Defensora va rebre l'any passat 110 consultes i demandes d'assessorament (davant les 159 de l'any anterior), recollides tant a l'Oficina de la Defensora ubicada al Centre Cívic La Geltrú com a les visites als barris, que es fan periòdicament als diferents centres cívics perquè aquesta figura sigui el més propera i accessible possible, i per aconseguir una visió més propera de cada barri.

A banda de les queixes i les consultes, la defensora obre expedients per atencions informatives personalitzades, que no són una queixa però que requereixen algun tipus d'intervenció per la seva naturalesa urgent o perquè ocasiona un especial neguit a la ciutadania. Durant l'any 2024 s'han obert 26 expedients d'aquesta modalitat, que han requerit un total de 59 atencions.

Tal com es mostra a la memòria, quatre de les 19 queixes gestionades feien referència al servei d'Espai Públic, amb temes com els contenidors de la brossa, els sorolls o la brutícia, i quatre al de Llicències i Disciplina, amb temes com la instal·lació de plaques fotovoltaiques o altres obres. També hi ha tres queixes que corresponen a servei d'Expedients Sancionadors, per resoldre al·legacions a multes d'aparcament. Fins a 18 d'aquests 19 greuges s'han resolt, i n'ha quedat 1 en vies de solució.

Pel que fa a les 110 consultes rebudes, la Defensora ofereix informació i assessorament, però no hi pot intervenir, ja sigui perquè no hi té competències o, en la majoria dels casos, perquè moltes queixes li arriben en primera instància, sense haver-la formulat prèviament a l'Ajuntament.

Les consultes són majoritàriament sobre temes que afecten la ciutadania en el seu dia a dia, com la mobilitat i el transport públic, l'aparcament, la neteja, la cobertura de necessitats socials bàsiques, o el mal estat de les voreres. De les 26 atencions informatives personalitzades, la majoria fan referència a serveis socials, però també n'hi ha diverses sobre espai públic o recaptació, entre d'altres.

L'Oficina de la Defensora de la Ciutadania

L'Oficina de la Defensora de la Ciutadania és una institució independent i imparcial, que té per objectiu defensar, de manera gratuïta i transparent, els drets dels ciutadans i de les ciutadanes de Vilanova i la Geltrú en relació a totes aquelles actuacions de l'Ajuntament i dels organismes que en depenen.

La Defensora de la Ciutadania relaciona les queixes i consultes amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, amb l'objectiu de combatre l'escalfament global, els conflictes socials i les conseqüències del canvi climàtic i econòmic.

A banda de l'obertura i la tramitació d'expedients per queixes i consultes, la Defensora de la Ciutadania també fa xerrades informatives a escoles i instituts, assisteix a jornades de formació, atén els mitjans de comunicació, i assisteix en representació institucional a diversos actes, tant a Vilanova com a la resta de Catalunya. També participa en totes les sessions dels diversos Consells de barri i a la reunió del Consell d'associacions veïnals, així com a les xerrades organitzades per les Ciutats Defensores dels Drets Humans.

Podeu recuperar el Ple de la Defensora de la Ciutadania per Canal Blau a la carta.

La Defensora ha presentat els trets principals de la seva activitat el 2024

La Defensora ha presentat els trets principals de la seva activitat el 2024

Consulta totes les notícies relacionades amb:

Alcaldia i protocol, Govern obert, Grups municipals, L'Ajuntament, Participació
T'ha sigut útil aquesta pàgina? SiNo
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració