UNA PARTIDA MÉS. PROJECTE D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA A TRAVÉS DEL JOC.
Es tracta d'un projecte que pretén introduir una nova metodologia d'intervenció socioeducativa en el context dels Serveis Socials Bàsics (SSB) mitjançant el joc i els contes. La finalitat és poder complementar les tècniques que les professionals de l'acció social posen en pràctica en la seva intervenció mitjançant els jocs de taula i els contes curosament seleccionats, sempre amb l'objectiu d'aproximar-nos a les persones i trencar l'ambient tan formal propi del servei que, a vegades, dificulta la comunicació, especialment amb els infants i adolescents.
El joc facilita la comunicació i ajuda a generar el vincle i confiança entre la professional i l'infant, adolescent i família, necessàries per a qualsevol intervenció socioeducativa. Es treballa el vincle entre les persones i les professionals de serveis socials per tal de genera confiança i crear un espai còmode i segur on poder identificar, potenciar i desenvolupar les competències socials i emocionals a través del joc. En el joc ens mostrem de manera espontània i natural i aquest vincle es genera més ràpidament.
El joc permet explorar temàtiques complexes que són difícils de tractar mitjançant la tècnica de l'entrevista (més directa), com ara les emocions davant de determinades situacions, ja que s'hi aproxima de manera indirecta, relaxada i lúdica. De la mateixa manera, permet un abordatge més natural, menys invasiu i directiu i serveix per a assentar les bases per a futures intervencions. El joc pot tenir un efecte palanca i és que permet activar i connectar-se amb un mateix més fàcilment.
LA PARTITECA. PROJECTE D'INTERVENCIÓ SOCIOEDUCATIVA GRUPAL AMB JOVES A TRAVÉS DELS JOCS DE TAULA.
La Partiteca és un projecte d'intervenció socioeducativa que proposa una manera innovadora d'intervenir amb infants i adolescents en el context dels SSB: mitjançant els jocs de taula i en un espai grupal. Es tracta d'un projecte eminentment pràctic que planteja l'abordatge inicial de les competències emocionals i socials dels adolescents, treballant-ne tan les mancances com les potencialitats, a través dels jocs de taula.
El projecte s'adreça a joves d'entre 12 i 16 anys, vinculats als SSB. Els seus objectius són treballar les competències socials i emocionals d'aquests joves.
La intervenció socioeducativa permet acompanyar, donar suport, fomentar l'autonomia i l'empoderament, i treballar per la participació i la igualtat d'oportunitats d'aquests infants i les seves famílies. Des de Serveis Socials es detecten dificultats en les competències emocionals dels joves que s'atenen. Aquestes dificultats es caracteritzen per la manca de consciència i comprensió de les emocions (pròpies i dels altres); per les dificultats d'expressió de les emocions, i per greus dificultats de regulació d'aquests fenòmens emocionals, les quals poden predisposar-los perillosament a l'exclusió social.
Es proposa una intervenció grupal per què aquest tipus d'intervenció permet el treball conjunt de necessitats compartides; vehicula processos d'identificació en els participants en veure's reflexat en l'altre i ajuda a la presa de consciència de les pròpies reaccions i de les causes que les originen; facilita canvis interns i de conducta; permet intercanviar experiències; potencia el respecte i l'acceptació de diferents punts de vista; realitza contenció emocional; crea sentiment de pertinença, etc.
Es proposa una metodologia participativa, motivadora, lúdica i en grup, a través de jocs de taula escollits expressament pel seu contingut i les possibilitats que ofereixen de treballar les competències socials i emocionals. S'utilitzen jocs de taula com el Feeliknks, Dixit, Ikonikus, Story Cubes, etc. i s'adapten als objectius a treballar i a les necessitats que sorgeixen durant la sessió les quals poden ser molt diverses en funció del grup, del moment, de les habilitats personals, etc.