És molt important demanar ajuda davant de qualsevol d'aquestes situacions. És el primer pas necessari per no sentir-se sol, i per rebre la informació, els suports, la protecció i la cura que necessita cada persona, en cada moment.
Assetjament, violència, manca de cura suficient o maltractament són situacions de risc que fan patir molt, i que necessiten companyia i suports especialitzats.
T'ho expliquem aquí de forma diferenciada:
Assetjament escolar: S'entén per assetjament escolar qualsevol forma de maltractament físic o psicològic que passa de manera repetida entre menors i adolescents en edat escolar. L'assetjament sol ocórrer a l'escola, però també pot donar-se en llocs com l'autobús o les activitats extraescolars.
En l'actualitat, l'assetjament es dona freqüentment a través del mòbil o Internet mitjançant missatges de text, trucades, correus electrònics o missatges en xarxes socials. Aquest tipus d'assetjament es coneix com a ciberassetjament o ciberbullying.
Protocol: http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/protocols/assetjament-ciberassetjament-entre-iguals/index.html
Atenció telefònica i presencial
• Adreça't al centre educatiu i exposa la situació.
• Oficina Municipal d'Educació
• Aplicació USapps: Aplicació web del Departament d'Educació per poder denunciar casos d'assetjament o violència a l'escola d'una forma fàcil, intuïtiva i eficaç.
• Telèfon bullying: 116 111 Infància Respon
Violència de gènere: S'entén per violència masclista en l'àmbit de la parella, aquella que s'exerceix contra la parella com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc d'un sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones.
Són violència masclista: els abusos sexuals, físics, econòmics i psicològics. Si sents que la teva parella et controla, t'aïlla, t'intimida o t'agredeix, estàs patint violència masclista i, per tant, estàs en situació de risc.
Atenció telefònica i presencial
• Demana assessorament jurídic i psicològic a l'Espai d'Equitat.
• Truca a la Carme 626234696. Telèfon d'informació i atenció a les dones.
• Adreça't al SIE GARRAF. El Servei d'Intervenció Especialitzada és un servei gratuït que ofereix atenció integral i recursos en el procés de recuperació i reparació a les dones que han patit o pateixen situació de violència, i també a llurs fills i filles.
• Parla amb el/la metge/essa de família. Demana hora i explica-li el teu estat i la situació que estàs vivint.
• Ves a l'hospital més proper. En cas d'haver rebut agressions físiques o psicològiques (atac de pànic, crisi d'ansietat…).
• Dirigeix-te o truca a la Policia Local o Mossos d'Esquadra. En el cas que temis per la teva salut o per la teva vida, o la de familiars més propers.
• Línia d'atenció les 24h contra les violències masclistes 900 900 120
• Serveis Socials
A nivell estatal: Telèfon d'atenció a les víctimes de violència contra les dones
016 / Whattsapp_600 00 016 / 016-online@igualdad.gob.es
Maltractament a Infants i a adolescents:
Protocol Marc d'Actuació contra el Maltractament a Infants i Adolescents de Catalunya
El Maltractament en Infants i Adolescents és l'acció, omissió o tracte negligent, no accidental, que priva l'infant o l'adolescent dels seus drets i del seu benestar, que amenaça o interfereix el seu ordenat desenvolupament físic, psíquic o social. Els autors d'aquest maltractament poden ser persones, institucions o la mateixa societat.
S'entén que un infant i adolescent és maltractat quan és objecte de violència física, psíquica i/o sexual. També ho és si pateix una mancança d'atenció que amenaça o interfereix en el seu desenvolupament, i quan se'l priva dels seus drets i el seu benestar.
L'article 8.1 de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència determina que “qualsevol infant o adolescent ha de ser protegit de qualsevol forma de maltractament, que inclou el maltractament físic, el psicològic, la negligència, el tracte indigne, l'explotació laboral, l'explotació i l'abús sexuals, la corrupció, la manipulació, el mal ús de la seva imatge i qualsevol altra forma d'abús”.
Atenció telefònica i presencial
• Telèfon Infància Respon 116 111 servei telefònic 24 hores, 365 dies l'any.
• Serveis Socials: quan no requereixi d'una acció d'urgència és comunicarà presencialment i per escrit als Serveis Socials Bàsics del municipi.
• Si el maltractament infantil requereix d'una acció d'Urgència és traslladarà l'infant o adolescent a l'Hospital Residencial Sant Camil, com a hospital de referència de la zona.
Maltractament de Gent gran:
Protocol d'abordatge al maltractament a les persones grans a VNG
El maltractament o tracte inadequat a les persones grans s'està fent cada cop més visible, a conseqüència de l'allargament de l'esperança de vida i el major nombre de persones grans. El maltractament afecta, principalment, persones grans vulnerables i dependents que poden presentar fragilitat física, intel·lectual o psicològica, i que les fa susceptibles de patir-lo. Alguns factors de risc són l'aïllament social, l'estrès del cuidador, la malaltia mental, la drogodependència, els problemes socioeconòmics o els antecedents de violència familiar.
El Protocol s'estructura en els tres grans nivells d'intervenció: la prevenció, la detecció (primer amb la sospita i després amb la valoració), i la intervenció i recuperació.
Atenció telefònica i presencial
• Serveis Socials
• Espai d'Equitat (Servei de Convivència i Equitat)
• Regidoria de Gent Gran
• Dirigeix-te o truca a la Policia Local o als Mossos d'Esquadra
• Telèfon d'Emergències 112
• Emergències mèdiques 061 CatSalut Respon
• Jutjat de Guàrdia. Ronda Ibérica 175. Tel. 93 657.11.18 Fax: 93 657.11.19.