La diversitat és un fet natural i social present a la nostra societat. Ja no s'entén la diversitat d'una manera reduccionista, com si tan sols es tractés d'alguna situació excepcional que s'allunya d'allò comú. Reconèixer les diversitats és reconèixer la individualitat i les moltes característiques de cada persona.
La societat és diversa en múltiples factors: físics, sensorials, cognitius, socials, econòmics, culturals, religiosos, lingüístics, familiars, polítics, sexoafectius, de gènere, edat, valors, capacitats, procedència... Per tant, existeix una àmplia varietat de necessitats diferents entre totes les persones. Els agents educatius també formem part d'aquesta diversitat.
Avançar en una mirada i cultura inclusiva és una prioritat per tal d'afavorir entorns que donin resposta a les diversitats de les persones.
És important que els agents educatius atenguem aquestes diversitats, amb equitat, per tal de garantir la plena inclusió. Per fer-ho, la planificació i programació haurà de facilitar la participació activa, l'aprenentatge i el desenvolupament de totes les persones conjuntament. Al mateix temps, també cal atendre les diversitats amb accions encaminades a prevenir i donar resposta a les necessitats, ja siguin temporals o permanents, de totes les persones, tenint en compte que algunes d'elles poden requerir d'actuacions específiques derivades de factors personals o socials, així com també del context en què ens trobem.
PRINCIPIS GUIA PER A LA INCLUSIÓ