Menú

Lleure inclusiu

La diversitat és un fet natural i social present a la nostra societat. Ja no s'entén la diversitat d'una manera reduccionista, com si tan sols es tractés d'alguna situació excepcional que s'allunya d'allò comú. Reconèixer les diversitats és reconèixer la individualitat i les moltes característiques de cada persona.

La societat és diversa en múltiples factors: físics, sensorials, cognitius, socials, econòmics, culturals, religiosos, lingüístics, familiars, polítics, sexoafectius, de gènere, edat, valors, capacitats, procedència... Per tant, existeix una àmplia varietat de necessitats diferents entre totes les persones. Els agents educatius també formem part d'aquesta diversitat.

Avançar en una mirada i cultura inclusiva és una prioritat per tal d'afavorir entorns que donin resposta a les diversitats de les persones.

És important que els agents educatius atenguem aquestes diversitats, amb equitat, per tal de garantir la plena inclusió. Per fer-ho, la planificació i programació haurà de facilitar la participació activa, l'aprenentatge i el desenvolupament de totes les persones conjuntament. Al mateix temps, també cal atendre les diversitats amb accions encaminades a prevenir i donar resposta a les necessitats, ja siguin temporals o permanents, de totes les persones, tenint en compte que algunes d'elles poden requerir d'actuacions específiques derivades de factors personals o socials, així com també del context en què ens trobem.

PRINCIPIS GUIA PER A LA INCLUSIÓ

  • Reconeixem la diversitat com un fet universal.
  • Garantim la igualtat d'oportunitats per tal de compensar les desigualtats socials, assegurar l'equitat i crear entorns més inclusius.
  • L'equip educatiu és part de la diversitat i un reflex del què caracteritza l'entorn immediat del servei o entitat.
  • Avaluem, reflexionem i repensem la pròpia pràctica educativa per millorar.
  • Potenciem actituds de respecte i reconeixement entre totes les persones participants i rebutgem qualsevol discriminació negativa.
  • Treballem en xarxa i de manera conjunta amb la resta d'agents educatius (famílies, centre educatiu, comunitat...).
  • Apliquem els principis del disseny universal amb varietat i flexibilitat metodològica, d'agrupaments, de materials, d'expressió i representació.
  • Garantim l'accés (físic i cognitiu), la participació activa i el desenvolupament i aprenentatge de totes les persones participants, independentment de les seves condicions personals, socioeconòmiques o culturals.
  • Facilitem les eines, recursos i materials més adequats i l'acompanyament personalitzat necessari per a una participació activa
  • Coneixem les possibles necessitats de suport (o les característiques) de cadascuna de les persones participants per poder donar-hi resposta.
T'ha sigut útil aquesta pàgina? Si No
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració
Utilitzem cookies per garantir-vos una millor experiència al web. Si continueu navegant, entendrem que n'accepteu el seu ús. Més informació D'acord