Menú

CONFINT

La Conferència Internacional de Joves Tinguem Cura del Planeta és un procés que convida joves de tot el món a reflexionar i actuar per millorar el planeta. És un procés educatiu que busca el compromís i la responsabilitat dels joves per superar la crisi social i ambiental que pateix el nostre planeta, mitjançant un procés interactiu dut a terme per joves d'entre 13 i 16 anys de diferents localitats, regions, països i continents que aprenen i actuen units per un objectiu comú: tenir cura del planeta.

A Catalunya, la Conferència Internacional de Joves es concreta en el procés Tinguem Cura del Planeta, el qual apropa la dimensió de la política ambiental a l'educació reglada. Mobilitza i compromet els i les joves a analitzar i debatre, amb la resta de la comunitat educativa, els principals reptes socioambientals actuals. És un procés de construcció de l'aprenentatge en el qual els i les joves es reuneixen, deliberen sobre els temes proposats i escullen representants que han de comunicar les idees acordades en diferents espais d'intercanvi. Aquest procés inclou la realització de conferències escolars, conferències de comunitats autònomes i regionals i, finalment, d'àmbit internacional.

El seguiment d'aquest procés és realitza des de la Xarxa d'Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i la Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA), amb el suport principal de l'Àrea de Medi Ambient de l'Ajuntament de Barcelona i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, així com la col·laboració de la Fundació Vincles i UNESCO.cat.

Si sou un centre de secundària i voleu afavorir la participació de l'alumnat us animem a participar en aquest projecte internacional. Poseu-vos en contacte amb nosaltres i us n'informarem (agenda21escolar@vilanova.cat)

En què consisteix?

El procés es planteja al llarg de tres cursos escolars. Aquest període de temps, per una banda, permet comprometre's a desenvolupar accions realment transformadores i, per l'altra, permet implicar altres agents en la realització d'aquestes accions: govern, administració local, comunitat educativa, organitzacions o altres centres educatius. És doncs un procés que encaixa amb la temporalitat dels processos educatius i que es pot avaluar, analitzant l'estat del centre al principi del procés i observant de nou els mateixos paràmetres en finalitzar-lo, al cap de tres cursos.

Per tal de facilitar el seguiment del procés, s'ha establert una proposta dels passos que cal seguir, en la qual es detallen un seguit d'objectius i fites que s'han d'aconseguir per a cadascun dels tres cursos.

  • 1r curs. DIAGNOSTIQUEM, PLANIFIQUEM I ACTUEM

Cal conèixer el nostre centre i l'entorn, i decidir quines responsabilitats i accions transformadores hi desenvoluparem.

  • 2n curs. MILLOREM I IMPLIQUEM

Analitzem les actuacions que encara no hem assolit o que es poden millorar i ens centrem a implicar els actors del nostre entorn en les accions.

  • 3r curs. COMUNIQUEM I PASSEM EL RELLEU

Avaluem el canvi que ha fet el centre respecte de les accions que s'havien avaluat i diagnosticat durant el primer curs. Així doncs, i mitjançant indicadors, comparem l'estat del centre al llarg d'aquests tres cursos. És un bon moment per comunicar dins i fora del centre les millores que s'han aconseguit gràcies a la implicació de tots i totes.

Aquest procés és internacional i, per tant, estan previstes trobades d'intercanvi entre joves a escala catalana, estatal, europea i internacional. Aquestes conferències són un punt rellevant de motivació per  a l'alumnat i de millora de la qualitat de les propostes.

Material didàctic :

Per a la dinamització de les Conferències als centres escolars catalans a crear la Guia metodològica Tinguem Cura del Planeta amb informació històrica del procés i propostes de dinàmiques per fer els passos de la Conferència. També disposeu del vídeo resum del procés.
 

Què hem fet fins ara?

Curs 2009 - 2010

Durant els anys 2009 i 2010, 52 països van participar en aquest procés celebrant conferències per debatre i consensuar les responsabilitats i accions que els i les joves volien assumir.

Aquest procés va concloure el juny del 2010 a la Conferència Internacional (CONFINT) de Brasília, en la qual més de 400 joves es van trobar per redactar conjuntament la Carta Internacional de Responsabilitats "Tinguem Cura del Planeta", que podeu trobar a l'annex. Aquest document és el full de ruta del jovent compromès a construir un món més sostenible. A l'estat espanyol  57 escoles d'Aragó, Galícia, el País Basc i Catalunya van participar en diferents trobades. I una delegació de 8 joves els van representar anant al Brasil. Per conèixer de prop l'experiència dels joves participants a la CONFINT 2010, es pot veure el vídeo Els joves tenim cura del planeta. Vegeu aquí un vídeo que mostra l'ambient i l'experiència a Brasil.

 

Curs 2010 - 2011

El pas següent es va dur a  terme durant el curs 2010-2011, en què es va fer difusió als instituts d'arreu de l'Estat tant de la Carta Internacional com de l'experiència dels delegats i delegades que van participar a la Conferència. I també  es van celebrar diverses trobades territorials. En el cas català, aquestes trobades es van emmarcar en els fòrums de la Xarxad'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i en diferents actes de les Agendes 21 escolars. En aquests espais de debat es va reflexionar sobre la Carta Internacional de Responsabilitats i es van seleccionar els 40 centres que participarien en tot el procés el següent curs.
 

Curs 2011 - 2012

Al llarg del curs 2011-2012, aquests 40 centres de Catalunya van celebrar conferències escolars i trobades a escala catalana i estatal; van posar en comú els reptes relacionats amb les responsabilitats internacionals i compartir les actuacions que s'hi van portar a terme. Aquest camí es va iniciar a les escoles amb l'organització de les conferències escolars i va continuar a l'àmbit de les comunitats autònomes, amb la participació a la Conferència Catalana celebrada a Barcelona, la posterior Conferència Estatal de Vitòria, la Conferència Europea celebrada a Brussel·les i la participació a la Cimera de la Terra de Rio 20, el juny del 2012.
 

Curs 2012 - 2013

Al finalitzar el curs 2011-2012 es du a terme un procés de reflexió el qual finalitza amb la reformulació del projecte al llarg de tres cursos, amb els quals els centres tenen més temps per implementar les actuacions que es proposen i involucrar més actors. Durant el curs 2012-2013 40 centres participen al projecte, alguns que ja havíen participat altres anys i d'altres de nous. El camí comença amb la realització de les conferències escolars, continua amb la Trobada Catalana, el 29 d'abril i finalitza amb la Trobada Estatal a Pontevedra (Galícia), el 19 de juny. Durant tot el procés els joves segueixen debatent i intercanviant accions que poden dur a terme des dels centres educatius per canviar l'entorn més proper i el planeta, sempre sota la premisa de Jove educa a jove i Jove escull a jove.

Més informació:

Vídeo informatiu sobre el procés, elaborat a partir de les experiències dels joves que van participar en la primera edició de la CONFINT. 

Carta Internacional de responsabilitats 

Bloc estatal de la CONFINT 

Guia pas a pas 
 

T'ha sigut útil aquesta pàgina? Si No
Les teves valoracions ens serveixen per millorar
Moltes gràcies per la teva col·laboració
Utilitzem cookies per garantir-vos una millor experiència al web. Si continueu navegant, entendrem que n'accepteu el seu ús. Més informació D'acord