La xarxa de carrils bici, vies pedalables i les connexions amb la malla urbana i interurbana existents faran un salt qualitatiu importat aquest 2022 i durant tot el 2023. L'ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha obtingut dels fons Next generation una subvenció de més de tres milions d'euros per executar una proposta que promou i impulsa la mobilitat activa i amplia la xarxa pedalable de la ciutat.
Vilanova i la Geltrú s'alinea amb els objectius del programa europeu per incrementar la qualitat de l'aire i contribuir a la descarbonització de la mobilitat tot ajudant a reduir les emissions i promovent una mobilitat activa (en bicicleta i a peu). La proposta presentada per l'ajuntament vilanoví ha obtingut la segona millor puntuació de tot l'estat espanyol, superant les presentades per ciutats pioneres en l'aplicació dels nous models de mobilitat sostenible com Vitòria, Pontevedra o Sevilla.
Amb aquesta inversió es vol assolir l'objectiu d'augmentar en 14 quilòmetres la xarxa ciclable a la ciutat. Per fer-ho es generaran noves infraestructures pedalables, amb nous carrils bici. Però també s'ampliaran i connectaran els ja existents per consolidar la malla urbana i les connexions amb la xarxa interurbana com la del Camí Pedalable del Garraf pel litoral o les vies pedalables de connexió interior amb Sant Pere de Ribes des de Vilanoveta, Puigmoltó i l'Hospital de Sant Camil.
Una altra de les actuacions serà la creació d'una xarxa d'aparcaments segurs i accessibles seguint el model iniciat amb l'obertura de la Cicloestació a la plaça d'Eduard Maristany (plaça de l'Estació).
La inversió pretén solucionar la falta d'itineraris ciclistes entre mar i muntanya, la creació d'una xarxa de carrils bici segregats i protegits que connectin tots els barris amb el centre de la ciutat, el front marítim, els polígons industrials, l'estació del tren i autobusos i els municipis veïns de Cubelles i Les Roquetes.
La Cicloestació va entrar en funcionament el 14 de juny de 2021. El servei, ubicat a la plaça d'Eduard Maristany, funciona 24 h al dia els 365 dies a l'any, i té una capacitat inicial de 150 places: 144 per a bicicletes convencionals i 6 de mides especials, per a bicicletes amb remolc o adaptades per a persones amb mobilitat reduïda.
Més informació (AQUÍ)
La bicicleta és un mitjà de transports saludable, econòmic i respectuós amb el medi ambient.
Coneixes les normes de trànsit que regulen la circulació de les bicicletes i les condicions que han de complir?
- Les bicicletes circularan pel carril bici o per itineraris senyalitzats. Si van per la calçada, circularan tan a prop de la vorera dreta com sigui possible
- Excepte en moments d'aglomeració, les bicicletes podran circular pels parcs públics, les àrees de vianants, els passeigs, les voreres suficientment amples (de més de 5m), sempre respectant la preferència de pas dels vianants.
- No es poden creuar els passos de vianants circulant en bicicleta. Caldrà baixar-ne i passar-lo caminant.
- En cas d'avançament cal deixar una distància lateral de seguretat mínim de 1,50m.
- No es pot circular en bicicleta mentre s'utilitzen auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.
- No es pot conduir amb el telèfon mòbil a la mà.
- Les persones menors de 16 anys i passatgers han de portar casc de protecció homologat o certificat. Les persones majors de 16 anys estan obligades a portar el casc només en vies interurbanes (carreteres).
- No portar el casc és una infracció greu i comporta una sanció.
- A Vilanova i la Geltrú no es pot circular portant un remolc amb passatgers.
- Només una persona podrà conduir la bicicleta. En cas de ser major d'edat es podrà portar a menors de fins a set anys en una cadira homologada.
Vilanova és una ciutat on els distàncies són curtes, les pendents són suaus i el clima és excel·lent tot l'any. Moure's amb bicicleta és per tant, una bona alternativa per moure's per la ciutat, més sana i més sostenible.
Després dels treballs per crear les noves connexions entre els carrils bici existents, la ciutat disposa de dues anelles que connecten la banda mar i la banda muntanya de la ciutat.
Vilanova disposa de més de 14 km. de xarxa de carril bici i tota la zona de pacificació del trànsit per moure's amb bicicleta.
Podeu consultar la xarxa de carril bici en el MAPA de la ciutat.
Hi ha places d'aparcament en superfície per tota la ciutat, a prop d'on ets, segur que pots trobar-ne una per deixar-hi la teva bicicleta.
L'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú promou mesures perquè agafar la bicicleta sigui una opció cada vegada més segura, eficient i atractiva per desplaçar-se habitualment per la ciutat. Entre aquestes mesures, els ciutadans i ciutadanes de Vilanova i la Geltrú tenen a la seva disposició el Registre de bicicletes.
El registre és una base de dades (de propietaris i bicicletes) que es crea amb l'objectiu de facilitar la detecció i identificació de les bicicletes perdudes o robades, així com la devolució de les recuperades.
1. El registre és voluntari i gratuït.
2. S'ha de ser major d'edat.
3. És obert a tothom.
4. La bicicleta ha de disposar d'un número identificatiu, que pot ser el número de bastidor (número identificatiu de la bicicleta que surt de fàbrica i que sol trobar-se sota el pedaler).
Hi ha dues possibilitats:
1. Per Internet. Cal accedir al tràmit "Registre de bicicletes" de www.vilanova.cat i fer clic en l'opció "tramitar en línia". Tot seguit l'usuari serà dirigit a la carpeta ciutadana. Per realitzar aquest tràmit és necessari disposar d'un certificat digital. Per efectuar el registre caldrà emplenar el formulari que es disposa.
2. A l'Oficina d'Atenció Ciutadana (pl. de la Vila, 8). Cal emplenar i signar el formulari que es facilita a l'oficina.
El registre és gratuït.
1. Fer la denúncia oficial en algun dels cossos de seguretat (Policia Municipal, Mossos d'Esquadra, etc.).
2. Portar la denúncia a l'Oficina d'Atenció Ciutadana. Caldrà fer constar les dades de referència de la denúncia, el nom de l'usuari i el nombre de registre (tal com consta en la targeta de registre) i el lloc, dia i hora on s'ha produït el robatori.